Urbo haisee skeittaukselle, punkille, sinfonialle ja spraymaalille – juuri siksi sille on tilausta
Rotuaarilla, Pallaksen talon kolmannessa kerroksessa piti vuonna 2014 majaa mainostoimisto, jonka suunnittelijoilla oli aito ambitio priimaa mediaa kohtaan. Tyyppien kahvipöytäkeskustelut kiersivät spiraalimaista kehää kohti kiteytystään: mediakentältä puuttuu katu-uskottava kaupunkimedia.
Sellainen, joka tarttuu rouheasti kaupunkikulttuuriin, kertoo mitä pinnan alla kytee, esittelee kuka kukin on – tai on ainakin kohta. Aviisin tulisi olla osa urbaania kulttuuria sen sijaan että se raportoisi siitä ulkopuolisena.
Kuusi vuotta myöhemmin tuo tontti uudelle medialle oli yhä tyhjä. Urbon oli pakko syntyä. Kaupunkien pinnan alla kuplii jännittäviä ilmiöitä, jotka ovat paljon merkityksellisempiä kuin äkkiseltään arvaisikaan. Sukellamme ilmiöihin ja kerromme niistä rouheasti, rohkeasti mutta myös kunnianhimoisen laadukkaasti, kuvajournalismia myöten. Urbo nostaa kaupungin ilmiöt niiden ansaitsemalle tasolle, ruman ankanpoikasen asemasta kirkkaimpaan valokeilaan.
Tänään julkaistu Urbo tutkimusmatkailee Oulun musiikkiskenessä ja katsoo framilla porskuttavan raskaan rockin taakse kysyen ja kertoen, mitä muuta kaupungin nuotistoon mahtuu. Myös avajaisstriimimme ottaa aiheeseen kantaa tukemalla elävää musiikkia, artistinamme rapin Suomen mestari Jokrates. Striimin tallenteen löydät Urbosta lähetyksen jälkeenkin.
Ensi viikon Urbossa on taas aihe uusi. Lisäksi Urbon viikkoon mahtuu juttu jos toinenkin, kunhan ne omalla tavallaan kertovat siitä, mitä oululainen kaupunkikulttuuri on tai voi olla. Haluamme, että osaltaan myös Urbo tekee Oulusta entistä elävämmän, kiinnostavan ja arvokkaamman asukkailleen.
Urbo on Luova Työmaa Oy:n kunnianosoitus suomalaiselle kaupunkikulttuurille sen kaikissa olomuodoissaan.